Auto Komis — blog motoryzacyjny
Czy można zwrócić samochód po jego używaniu?
Zakup samochodu to poważna decyzja. Niestety, często zdarza się, że nabyty pojazd nie spełnia naszych oczekiwań. Czy możemy go w takiej sytuacji zwrócić?
Jakie przepisy regulują zwrot samochodu po jego zakupie i użytkowaniu?
Jak możemy przeczytać na stronie https://auto-skup24.pl/blog/158-jak-zwrocic-zakupiony-samochod, zwrot samochodu po zakupie jest możliwy w dwóch wypadkach. Pierwszym z nich jest wykrycie nieujawnionej przez sprzedawcę istotnej wady wozu. W takiej sytuacji możemy skorzystać z uprawnień, przysługujących nam z tytułu rękojmi (opowiemy o nich w dalszej części artykułu).
Druga sytuacja, w której możemy oddać wóz, jest znacznie rzadsza i dotyczy sprzedaży internetowej lub takiej, która prowadzona jest poza lokalem przedsiębiorstwa — jeżeli kupiliśmy samochód w jeden z wymienionych sposobów, mamy 14 dni na odstąpienie od umowy. Nie musimy wówczas podawać przyczyny naszej decyzji. Zdecydowanie nie jest natomiast prawdziwe powielane przez wielu internautów stwierdzenie, mówiące o możliwości zwrotu każdego pojazdu w ciągu 7 dni od zakupu.
Na czym polega rękojmia przy sprzedaży samochodu?
Zgodnie z regulacjami Kodeksu cywilnego, każdy sprzedawca odpowiada za istotne wady towaru. Co ważne, dotyczy to nie tylko sytuacji, gdy zbywany przedmiot jest fabrycznie nowy — przepis ten znajduje również zastosowanie w handlu używanymi rzeczami ruchomymi, m.in. samochodami. Należy przy tym zwrócić uwagę, że możliwe są dwie sytuacje:
- sprzedawcą jest przedsiębiorca, który skupuje i sprzedaje pojazdy;
- sprzedawcą jest osoba fizyczna.
Niewiele osób wie, że w drugim z wymienionych wypadków również możliwe jest dochodzenie roszczeń z tytułu rękojmi. Jest to jednak trudniejsze, nabywca nie ma bowiem statusu konsumenta — nie przyjmuje się więc wielu korzystnych dla niego domniemań.
Kiedy nie można zwrócić auta na zasadzie rękojmi?
Obrót samochodami używanymi jest specyficznym segmentem rynku motoryzacyjnego — część sprzedawanych pojazdów ma wady, o których wiedzą zarówno nabywca, jak i sprzedawca. Ich istnienie nie jest wystarczającym powodem do odstąpienia od umowy. Ponadto uprawnienia z tytułu rękojmi nie przysługują, jeżeli wada wynika z normalnego zużycia pojazdu.
Możliwe jest też ograniczenie wynikających z omawianych przepisów uprawnień w umowie — warto więc uważnie przestudiować ten dokument przed jego podpisaniem. Ważną kwestią jest również pojęcie "wady istotnej" — tylko taka pozwala bowiem na skorzystanie z prawa do zwrotu samochodu. Definicji tego terminu nie znajdziemy jednak nigdzie, w sytuacjach wątpliwych warto więc zasięgnąć opinii rzeczoznawcy lub prawnika.
Jak wygląda zwrot samochodu na zasadzie rękojmi?
Jeżeli stwierdzimy w samochodzie wady, których — zgodnie z umową — nie powinno w nim być, w pierwszej kolejności musimy wystosować pismo do sprzedawcy. Zawarty powinien być w nim opis wykrytych wad oraz nasze żądania, związane z uprawnieniami wynikającymi z rękojmi. Co ważne, oprócz odstąpienia od umowy istnieją dwa inne sposoby rozwiązania naszego problemu: naprawa usterek lub obniżenie zapłaconej ceny. To, z której opcji skorzystamy, zależy wyłącznie od nas.
lub dodaj komentarz jako gość
Dodaj pierwszy komentarz.
Najnowsze wpisy
-
Jak dbać o opony, żeby służyły jak najdłużej?
-
Jak sprzedać używane auto?
-
Jak znaleźć dobrego mechanika samochodowego?
-
Czy można zwrócić samochód po jego używaniu?
-
Czym dokładnie jest tuning auta i czy warto rozważyć auto po takiej modyfikacji?
Najpopularniejsze wpisy
-
Sprzedaż auta w skupie - czy to się opłaca?
-
Jak sprzedać używane auto?
-
Zarabiaj jeżdżąc z Uberem - o tym, co trzeba zrobić, aby podjąć pracę jako kierowca
-
Czy sprzedaż auta na własną rękę wciąż jest opłacalna?
-
Czy wynajęcie 9 osobowego busa jest opłacalne?